Textual description of firstImageUrl

Bijbel en tarot

zaterdag 26 februari 2011
Een paar jaar geleden zag ik in zo'n Voordeel Boekenwinkel het boek 'Tarot, een open boek' liggen, en omdat het toch bijna niets kostte nam ik het mee. Het leek me wel interessant. En dat was het ook!

Toch vond ik het, toen ik het kocht, een nogal 'gewaagd' boek: want worden tarotkaarten niet gebruikt door schimmige
waarzeggers? Maar tot mijn verrassing blijkt er veel meer achter tarotkaarten te schuilen dan hun image doet vermoeden.

Ze zijn al eeuwenoud, en worden zelfs regelmatig in verband gebracht met de bijbel. De letters 'Tarot' worden bijvoorbeeld heel makkelijk omgevormd tot 'Torah'. En toen ik stuitte op Berthe van Soest, een theologe, die dagelijks met de Tarotkaarten werkt was ik gefascineerd! Hoe combineert zij de 'heidense' tarotkaarten met het Christendom?

Berthe was zo vriendelijk mijn vragen te beantwoorden, en hieronder kun je het interview lezen!

Wat is het verband tussen tarotkaarten, de bijbel en het Christendom?

De eerste tarotkaarten zijn gemaakt in de 15e eeuw in Italië. Ze komen uit een christelijke cultuur. Dat zie je aan de kaarten: er zit veel christelijke symboliek in. Je vindt in de kaarten bijvoorbeeld de Duivel, Engelen, Maria, en de Gehangene representeert Jezus aan het kruis.

In Leviticus 19:31 staat: 'Je mag je heil niet zoeken bij mensen die de geesten van doden kunnen raadplegen.' Ik heb begrepen dat dit wel eens als argument wordt gebruikt dat de bijbel tarotkaarten afkeurt. Wat vind jij daarvan?

Wanneer je werkt met tarot ga je niet te rade bij geesten van doden. Wanneer je een tarotkaart leest, interpreteer je het plaatje op de kaart.

Dat doe je zelf, met je verstand en je hart. En als je vindt dat de kaart je iets aanraadt, wat je niet wilt, dan doe je dat niet. Je blijft en bent zelf verantwoordelijk voor je leven. De tarot heeft niks met geesten van doden te maken.

In een interview in Schepper&Co. (zie filmpje onderaan) vertel je dat bijvoorbeeld de Gehange een beeld van Christus is. Heb je misschien nog meer voorbeelden van kaarten die een bijbelse figuur
representeren, of misschien zelfs een heel bijbelverhaal?


De Duivel

De Duivel staat op een tarotkaart. In de Rider-Waite Tarot is het een hele grote, harige duivel met vleermuisvleugels. Grotesk, bijna grappig. De mensen op die kaart zitten aan de duivel vast met kettingen om hun hals. De kaart van de Duivel laat zien dat je ergens aan vast zit, aan iets wat je eigenlijk niet wilt, of wat niet goed voor je is.

Op iedere tarotkaart staat iets dat hoop geeft en bemoedigt. Bij de Duivel zijn dat de kettingen. Die kunnen de mensen gemakkelijk afdoen. 'Kijk waar je aan vast zit. Maak je los!' zegt de kaart van de Duivel.

Het Oordeel

Op de kaart van het Oordeel staat een heel bijbelverhaal: Het laatste oordeel. Op die kaart blaast een engel op een trompet, en er staan mensen op uit doodskisten.

De kaart van het Oordeel gaat over situaties waarin je het gevoel hebt niet meer echt te leven. Alles is routine, alles is doodgelopen, of er zijn heel veel problemen. Het is alsof er niks meer aan te doen valt. Diep van binnen weet je wel welke stap je moet zetten, wat goed is om te doen in jouw situatie, voor jezelf of voor je kinderen.

De engel op de kaart roept je op om die stap te zetten, zelfs al adviseren alle mensen om je heen dat niet te doen. Het is een Paaskaart, een kaart van opstanding uit de dood.

In hetzelfde interview zeg je dat er veel vrouwelijke beelden zijn in de tarot. Zijn er in
de tarot meer vrouwelijke beelden dan in de bijbel? Zo ja, hoe zou dat komen?


In de ‘Grote Arcana’, een onderdeel van de tarot van 22 kaarten, zijn vrouwen goed vertegenwoordigd. Hoe dat komt weet ik niet. In ieder geval werden de ‘Kardinale deugden’ in de tijd dat de tarot ontstond, ook al door vrouwen uitgebeeld.

Is Maria terug te vinden in de tarot?

De Hogepriesteres in de tarot lijkt op Maria. Ze heeft een blauwe mantel aan en de maan onder haar voeten, net als op veel afbeeldingen van Maria.

Hoe kun je de tarot gebruiken in combinatie met de bijbel?

Je kunt de tarot gebruiken om de bijbelverhalen tot leven te brengen, en hun wijsheid en kracht toepassen op jouw situatie.

Wanneer je de bijbel leest met tarot, stel je een vraag aan de hand van een stukje uit de bijbel. Bij psalm 23, De Heer is mijn herder, vraag je bijvoorbeeld: 'Wat is het donkere dal waardoor ik loop?'

En dan trek je een kaart. Daarna trek je een tweede kaart bij de vraag: 'Wat zijn de stok en de staf van God die mij moed geven?' Hierdoor ervaar je steun, en de kaarten die je trekt zijn als een gebed.

Representeert de tarot een nieuwe manier van kijken naar de bijbel?

Nee hoor. De tarot is iets heel anders dan de bijbel. De tarot is een psychologisch instrument, en de bijbel is een geloofsboek. Wel is bijbellezen, in combinatie met tarotkaarten, iets nieuws.

Er komen wel figuren en scènes uit de bijbel voor op de kaarten. Zo’n kaart geeft dan een bepaalde interpretatie van een figuur of een bijbelverhaal, net als een preek of artikel over een bijbeltekst.

Zegt de bijbel iets over kaarten? En het Thomas Evangelie, het Evangelie van Maria
Magdalena of het Judas Evangelie?


Nee, tarotkaarten bestonden toen nog niet.

Wat betekenen tarotkaarten voor jou?

Ze geven me inzicht in mijzelf, in mijn doen en laten. Ik moet vaak lachen om mijzelf als ik mij herken in een kaart. Dat geeft mij ruimte om het ook eens anders aan te pakken.

Meer weten?

Bezoek dan Berthe's website.
Ook Berthe's blog is een bezoekje waard.


Get Microsoft Silverlight Of bekijk de flash versie.

5 opmerkingen

  1. Hoi relimam,
    bedankt voor jouw berichtje op mijn blog.
    gr. NLS

    BeantwoordenVerwijderen
  2. interessant! ik heb zelf ook tarotkaarten, als inzichten kaarten voor mijzelf en ik leg ze ook wel eens voor anderen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de Bijbel staat heel duidelijk dat hekserij (waaronder kaarten leggen en palm lezen) niet van God is. je kan jezelf blijven overtuigen dat het 'ok' is en 'slechts een psychologisch instrument', maar niks is minder waar. Als jij kaarten legt open je poorten voor krachten die niet van God zijn. Die inzichten komen ergens vandaag, niet van jou anders had je die kaarten niet nodig, dan kon je ook gewoon bijvoorbeeld gaan schrijven om jezelf te uiten/soulsearchen, of praten met een geliefde. Die dingen zijn eeuwenoud en worden gebruikt om mensen te misleiden; New Age, Wicca, sessies om ' je innerlijke dier' te vinden. Zo word je overtuigd van dingen die bij jou zouden horen of gaan gebeuren, terwijl het niet zo is. Al geven ze inzicht of waarheid, de bron is en blijft niet van God, je bent met hekserij bezig. Goed, iedereen heeft zijn eigen keuze. Altijd. En je hebt alle recht om voor voor heserij te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tarotkaarten is puur satanisme. Via deze kaarten krijgt satan volledige macht over je.

    BeantwoordenVerwijderen