De eersten zullen de laatsten zijn

donderdag 6 november 2008
Ik bezocht als kind een protestants christelijk basisschool waar een Meester de scepter zwaaide. En hij was een Meester met een hoofdletter.

Dus toen hij op een dag vertelde dat 'De laatsten de eersten zullen zijn' maakte ik me grote zorgen. Want mijn vader reed in een grote Mercedes en mijn ouders namen ons regelmatig mee uit eten. Het leek me duidelijk dat wij op dat moment de eersten waren, en dat betekende weinig goeds voor de toekomst!

In gedachten zag ik ons al gehuld in lompen, hongerig en vervuild op onze beurt de laatsten zijn. Ik maakte me grote zorgen en weigerde voortaan mee uit eten te gaan. Als ik mijn familie dan niet kon redden, dan toch in ieder geval mezelf.

Gelukkig wist mijn moeder op een dag het hele verhaal uit mij te trekken en een nieuw licht op de zaak te werpen. Meester mocht dan wel Meester met een hoofdletter zijn, maar in dit geval had hij het helemaal verkeerd begrepen zei mijn moeder.

En aangezien mijn moeder een Moeder was met een hoofdletter geloofde ik haar boven de Meester.

Maar de Mercedes heeft me nooit lekker gezeten.
Gelukkig rijden Floris en ik in een oude Renault Espace.