Textual description of firstImageUrl

Bidden

maandag 11 oktober 2010
Elke avond voor ik slapen ga, bid ik. Dat is al jarenlang hetzelfde gebed. Ik dank God voor de dag, en alle mooie dingen die ik beleefde. En ik vraag vergeving voor mijn minder charmante momenten.

Niet bidden voelt als een dag die niet 'af' is. Het hoort er bij. Het dankjewel zeggen, en een, bijna bezwering ons veilig de nacht door te loodsen.

Bidden is oneerbiedig gezegd, een gewoonte geworden. Als kind zong ik elke avond een kindergebedje, omdat mijn ouders me dat leerden. En ik bid voor, en na de warme maaltijd. Vreemd genoeg niet voor, en na de broodmaaltijd! Ook weer omdat ik daarmee niet ben opgegroeid. Zowel in het gezin van mijn kindertijd als in mijn eigen gezin is de broodmaaltijd blijkbaar een ondergeschoven kindje.

Nu denk ik dat bidden wellicht een vorm van meditatie is; een moment van bewustwording, van stil gaan staan. Overdenken wat je hebt meegemaakt, en daar dank voor zeggen.

In het boek 'Leren bidden' door Marcus Braybrooke trof me de beschrijving van bidden als manier om jezelf te leren kennen, om letterlijk tot je 'zelf' te komen.

'Vijf minuten bidden verdiept ons gevoel voor de rest van de tijd waarover we beschikken en biedt ons een leidraad hoe we die tijd het nuttigs kunnen besteden.'

Bid jij?
Bid je vaak?
Wat betekent bidden voor jou?

2 opmerkingen

  1. Mooi!

    Ik bid dus niet, tenminste niet tot een God aangezien ik daar niet in geloof.
    Ik sta wel stil. Dat doe ik door te wandelen, te spinnen op de spintol of gewoon even diep adem te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bidden hoort bij mij ook tot de 'gewoonten', maar anders dan jij ben ik er helemaal niet meer opgegroeid!
    Het gebeurt dan ook weleens dat ik helemaal vergeet te bidden! Ik vind het heerlijk om te biddden om mijn dag door te nemen van te voren en achteraf en te beseffen waar ik allemaal dankbaar voor kan zijn. Soms echter val ik tijdens het bidden in slaap.........

    BeantwoordenVerwijderen