Textual description of firstImageUrl

Kerkbezoek

woensdag 23 februari 2011
Vrouwen die regelmatig de kerk bezoeken voelen zich gelukkiger dan vrouwen die dit niet doen. Kerkbezoek lijkt een beschermende werking te hebben, en maakt het makkelijker om om te gaan met de ups en downs van het leven. Dit concludeert Alexander Ross, nadat hij de gegevens bestudeerde van de General Social Survey voor de jaren 1972-2008.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen: kerkbezoek haalt je even uit je dagelijkse beslommeringen, en geeft een gevoel van rust en saamhorigheid met de mensen om je heen. Je zit daar met z'n allen op zo'n zondagochtend, en zingt en luistert samen.

Toch bezoek ik al enkele jaren nauwelijks de kerk. Ik denk gemiddeld zo'n twee à drie keer per jaar. Dat komt vooral omdat ik op zondagochtend wil hardlopen: in de vrije natuur, helemaal in mijn eentje op mijn loopschoenen, vind ik evengoed een stukje God als in de kerk.

MDat mijn kerkbezoek miniem is, wil dus niet zeggen dat religie en spiritualiteit mij niet bezig houden! Ik lees veel boeken op dit gebied, en heb het idee dat dit hetzelfde effect heeft als kerkbezoek. Zonder die boeken zou ik de ups en downs van het leven veel lastiger vinden om te hanteren!

Regelmatig lees ik dat de kerken in Nederland leeglopen, en dat sommige kerken zelfs een andere functie krijgen. Dan denk ik toch bij mezelf: 'Kerken doen iets verkeerd!' Want de vraag naar spiritualiteit en zingeving groeit alleen maar. Hoe komt het dat mensen die in de kerk niet vinden?

Ga jij vaak naar de kerk?
Wat betekent kerkbezoek voor jou?

2 opmerkingen

  1. Ik ga wekelijks naar de kerk.
    Vind daar liefde geluk rust en de liefde van de mensen om mij heen.
    Groei Geestelijk van het onderwijs dat ik daar mag ontvangen.
    Geniet van het zingen en het loven en prijzen van de Heer.
    Ik zou mijn wekelijkse kerkbezoek niet meer kunnen missen.
    Hartelijke groet en Gods zegen Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie vraag. Ik ben sinds kort een blog begonnen, en in mijn tweede post probeer ik een anwoord te vinden
    http://vanhuisuit.blogspot.com/2011/03/waarom-ga-ik-naar-de-kerk.html

    BeantwoordenVerwijderen