Textual description of firstImageUrl

Microniveau en macroniveau

vrijdag 18 februari 2011
Als Thuisblijfmoeder raakt de voortdurende boodschap dat ik 'niet werk' en geen bijdrage lever aan de maatschappij mij diep. Ben ik egoïstisch dat ik zelf mijn kinderen wens op te voeden?

Toen moest ik denken aan kloosterlingen, en dan vooral kloosterlingen van zogenaamde 'contemplatieve' ordes. Hun bestaan bestaat uit gebed, studie en stilte. Hoe verhouden zij zich tot de maatschappij?

Microniveau beïnvloedt het macroniveau

Mieke Pot, bracht twaalf jaar door in een kluizenaarsklooster en schrijft in haar boek 'Naar het hart van mijn ziel' het volgende:

'We baden in de liturgie veel voor de wereld. Ik had sterk het gevoel dat ik daar voor het collectieve geheel zat. Ik wist dat mijn eigen, innerlijke strijd om altijd weer te kiezen voor de focus en het transpersoonlijke een belangrijke impact had op macroniveau. Nog altijd ben ik ervan overtuigd dat mijn ultieme keuze een gevolg heeft voor het collectieve geheel. Daar lag en ligt precies ook mijn verantwoordelijkheid.

Ik zat in die zin dus niet voor mezelf in het kluizenaarsklooster. Alhoewel de keuze voor dat leven natuurlijk allereerst uit jezelf moet komen en voor jezelf moet zijn. Maar als het goed is, is het nooit alleen maar voor jezelf.'


Als Thuisblijfmoeder werk je op microniveau

Feitelijk werk je als Thuisblijfmoeder ook op microniveau, en draag je op die manier bij aan het macroniveau. Het doet me denken aan Ghandi's beroemde uitspraak: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf.'

Door op microniveau bij te dragen aan het welzijn van mijn kinderen en partner, draag ik als Thuisblijfmoeder bij aan het welzijn op macroniveau, het welzijn van de maatschappij.

1 opmerking

  1. Goeie post! Werken op microniveau is het gooien van een hele kleine oliedruppel op groot water! De uitwerking is eindeloos!!
    Ik heb zelf geen kinderen maar ben nog altijd dankbaar dat mijn moeder een thuismoeder was!!

    BeantwoordenVerwijderen